Googlesök

Anpassad sökning

torsdag 21 januari 2010

Gästkrönika - OS Hockey

Nedräkningen har börjat!

Jag snackade lite med Dexter om att skriva en gästkrönika för den här bloggen och jag började omedelbart fundera på vad den skulle handla om. Det tog inte lång tid innan jag kom fram till att jag ville skriva om det jag ser fram emot mest just nu… vinter-OS - OS-hockeyn för att vara exakt. En gång var fjärde år så avbryts alla hockeyturneringar för att utse världens bästa hockeynation. Vi snackar alltså inte om något VM där enbart elitseriespelare blir uttagna, utan världens bästa hockeyspelare samlade på en och samma plats för att vinna, enligt vissa, den mest eftertraktade medaljen i hockeyvärlden.

I år spelas OS i Kanada vilket innebär spel på liten rink. Detta borde göra hockeyn mycket snabbare och intressantare än vanlig internationell hockey, och eftersom de flesta spelarna är vana med storleken så borde kvalitén på spelet vara upp till förväntningarna. Det behöver väl inte nämnas att stämningen kommer att vara på topp med fullsatta läktare i Hockey Country heller. Sverige försvarar sitt OS-guld från Turin och pressen kommer att vara enorm.

Kollar man på lagen som är uttagna är det inte svårt att förstå hur stort det faktiskt är. Storstjärnor efter storstjärnor räknas upp och det är bara att hoppas att spelarna hinner träna ihop sig ordentligt innan det är dags. För att nämna några namn; vem skulle inte vilja ha dessa forwards i sina laguppställningar?
Kanada: Heatly , Crosby, Toews
Sverige: Zetterberg, Bäckström, Alfredsson
USA: Stastny, Parise, Kane
Finland: Koivu, Selänne, Jokinen
Ryssland: Afinogenov, Malkin, Ovechkin
Tjeckien: Elias, Jagr, Michalek
För att inte nämna möjliga backpar:
Sverige: Lidström - Oduya
Tjeckien: Kaberle - Kuba
Kanada: Niedermayer - Pronger
USA: Orpik - Rafalski
Ryssland: Gonchar - Volchenkov

Något jag dessutom vill få med är ju så klart världens bästa målvakter. Vi kommer bland annat få se Brodeur, Lundqvist, Nabokov, Kiprusoff och Luongo för att nämna några, och trots att Brodeur borde ha en självklar plats i målet så kan det inte vara lätt för coacherna när konkurrensen är mellan honom, Fleury och Luongo. Huga, jag säger då det, det kommer bli många fina målvaktsdueller i år.

Trots alla otroliga namn som nämnts ovan är det ju självfallet en del frågetecken i vissa lag, speciellt i Sveriges trupp. Att Bengan satsar på en skadebenägen Foppa som har gjort fler comebacker än vad man kan räkna på fingrarna, och en de senaste åren osynlig Modin istället för någon yngre och hungrig spelare, eller kanske Huselius, får en att börja fundera lite. Det återstår att se om det blir lyckat vilket jag tyvärr inte tror att det kommer att bli, och jag är säker på att det blir Bengans sista mästerskap som coach för Tre Kronor.
Förövrigt…
• Kommer Peter Forsberg vara fit for fight när OS drar igång? Om det blir något spel från hans sida, kommer han då klara av att spela mer än någon enstaka match? Personligen är jag mycket skeptisk.
• Sverige försvarar OS-guldet och trots att många bra namn är med i svenska truppen blir det nog extremt svårt att stå emot de andra storlagen. Titta bara på laguppställningarna i Kanada, Ryssland, USA och Tjeckien. Trots att jag självklart hoppas jag på svenskt guld, tror jag tyvärr att Sverige inte tar sig längre än till kvartsfinal och kanske med lite tur semi.
• Tidsskillnaden. Det kommer att bli många trötta morgnar på jobbet då de flesta matcherna kommer att spelas mitt i natten.
• Hela 12 uttagna spelare i Lettland spelar i Dinamo Riga i KHL. Uppenbarligen satsas det på ett redan sammansvetsat lag och det kan bli intressant att se hur resultatet av det kommer att bli. Självklart blir det ingen pallplats, men det vore kul om det åtminstone blev match mot något/några av storlagen.

Då jag skriver detta är det 23 dagar, 6 timmar och 45 minuter kvar till första nedsläppet.

Nedräkningen har börjat och jag är mer laddad än någonsin för OS-turneringen i Kanada!


/Thomas

2 kommentarer:

  1. Härligt att det blev offentligt någon timma efter att Bengan inte kommer fortsätta. =)

    SvaraRadera
  2. Jo, det var rätt komiskt. :)

    SvaraRadera